Ahad, Januari 18, 2009

Diari Ceramah-2 (SAM BBST)

pada malam minggu lepas, 16.1.2009, saya telah dijemput memberikan ceramah yang bertajuk 'Kenali Masjid al-Aqsa' di SAM Bandar Baru Salak tinggi selepas Maghrib.

selepas pembentangan, saya beri sedikit ruang kepada adik-adik pelajar menanyakan soalan. ada beberapa soalan yg berkisar ttg. sebab umat Islam tidak menghantar senjata kepada pejuang2 Islam di Gaza.

jawapan ringkas saya, isu perpaduan dan kesatuan. apabila umat islam bersatu, semuanya boleh dilakukan.

apa yang menarik, semasa menyediakan dan meneliti semula kandungan slide-show ceramah, banyak maklumat baru yg saya dapat, sedangkan selama ini, saya sangkakan tidak perlu banyak perubahan akan dilangsungkan.

Subhanallah, apabila Allah mahu menambahkan ilmun-Nya kpd seseorang, maka bersyukurlah dan jgn kufur.

selepas saya berceramah, wakil Global Peace turut memberi ceramah. beliau membawa kisah-kisah dan berita-berita terkini ttg. mangsa peperangan Gaza. sangat sedih dan terharu tapi itulah nasib umat Islam akhir zaman.

0 ulasan: